Analysis of Marketing Strategies to Increase Sales at PT Poci Kreasi Mandiri in Bogor City
Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan PT Poci Kreasi Mandiri di Kota Bogor
DOI:
https://doi.org/10.33019/jia.v6i2.5259Keywords:
AHP (Analytic Hierarchy Process), Iced Tea, Marketing Mix, Marketing StrategyAbstract
Marketing meets consumer needs and desires by involving social processes that include the creation and exchange of products and values. This research examines the marketing strategy for Teh Poci products managed by PT Poci Kreasi Mandiri, aiming to identify, evaluate, and formulate priorities for an appropriate marketing mix strategy. This study applies the Analytic Hierarchy Process (AHP) method to determine a priority from various options, focusing on identifying the marketing mix strategy (4P) already implemented by PT Poci Kreasi Mandiri, evaluating consumer perceptions of these strategies, and formulating suitable priorities for future marketing mix strategies. The analysis reveals that promotion is the primary aspect needing improvement, particularly through collaborations with relevant parties. Direct distribution is also identified as a critical second priority to expand market reach. Product variety should receive further attention to enhance consumer appeal, and the pricing aspect, especially regarding cup sizes, should be adjusted for optimal profit. The findings provide insights into marketing strategies that can support PT Poci Kreasi Mandiri in Bogor City in increasing sales of Teh Poci products.
Downloads
References
Bagasasi, F., & Hadita. (2024). Strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan usaha minuman Teh Poci Pondok Hijau Bekasi. JMCBUS: Journal of Management and Creative Business, 2(1), 119–130.
Basu, S., Dharmmesta, Handoko, & Hani. (2018). Manajemen pemasaran: Analisis perilaku konsumen. BPFE.
Emiliasari, R. N. (2020). Pendampingan penerapan manajemen pemasaran produk home industri Desa Cikadu. Jurnal PARAHITA ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 106–115.
Haryono, E. (2024). Survei konsumen Desember 2023: Optimisme konsumen meningkat.
Kereh, F., Tumbel, A. L., Loindong, S. S. R., Manajemen, J., Sam, U., & Manado, R. (2018). Analisis strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan motor Yamaha Mio pada PT Hasjrat Abadi outlet Yamaha Sam Ratulangi. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 6(2), 968–977.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). Pearson Prentice Hall, Inc.
Nofiani, P. W., & Mursid, M. C. (2021). Pentingnya perilaku organisasi dan strategi pemasaran dalam menghadapi persaingan bisnis di era digital. Jurnal Logistik Bisnis, 11(2), 71–77.
Nursal, M. F., Rianto, M. R., Rohaeni, H., & Saputra, F. (2023). Pengaruh electronic word of mouth (EWOM) terhadap keputusan pembelian melalui minat beli pada jasa transportasi online Maxim di Kota Bekasi. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Digital (JMPD, 1(3), 111–118.
Rahman, M. S. (2019). Aplikasi rekapitulasi kuesioner hasil proses belajar mengajar pada STMIK Indonesia Banjarmasin menggunakan Java. Technologia: Jurnal Ilmiah, 10(3), 165.
Sefudin, A. (2014). Redefinisi bauran pemasaran (Marketing Mix) “4P” ke “4C.” Journal of Applied Business and Economics, 1(1), 17–23.
Sinulingga, N. A. B. (2015). Pengaruh strategi pemasaran terhadap volume penjualan pada PT Citramandiri Lestari Medan. Jurnal Mantik Penusa, 17(1), 60–64.
Slamet, S. R., Advokat, K., & Redjeki, S. (2011). Waralaba (franchise) di Indonesia. Lex Jurnalica, 8(2).
Sope, A. S. (2023). Analisis strategi pemasaran terhadap peningkatan penjualan. JIBEMA: Jurnal Ilmu Bisnis, Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi, 1(2), 87–100.
Sri, W., & Piniji, K. (2019). Strategi pemasaran terhadap peningkatan volume penjualan (Studi pada perusahaan Unilever Tbk tahun 2015-2019). Media Bina Ilmiah, 14(3), 2085-2094.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.
Sunyoto, D. (2014a). Dasar-dasar manajemen pemasaran: Konsep, strategi, dan kasus. CAPS.
Sunyoto, D. (2014b). Konsep dasar riset pemasaran dan perilaku konsumen. CAPS.
Syukron, A. (2014). Pengantar manajemen industri. Graha Ilmu.
Yanti, I., & Idayanti, D. (2022). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan pada usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 1–13.
Yusrillia Tita Dwitama, & Siswahyudianto, S. (2022). Strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan usaha minuman Teh Poci Krisna Tulungagung. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 1(5), 731–740.