ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT STRATEGY OF SME RUBATH COFFEE JOMBANG EAST JAVA

ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN UKM RUBATH COFFEE JOMBANG JAWA TIMUR

  • Aminah Happy Moninthofa Ariyani Universitas Trunojoyo Madura
  • Ayu Candra Wulan
  • Andrie Kisroh Sunyigono University Of Trunojoyo Madura
  • Slamet Subari University Of Trunojoyo Madura

Abstract

UKM Rubath Coffee is one of the SMEs in East Java that sells processed coffee as a beverage product and was established in 2017. The large number of SMEs with similar products makes it a fierce competition between entrepreneurs. In that case, SMEs are required to develop their businesses. The purpose of this study is to analyze internal and external factors and formulate alternative strategies in developing Rubath Coffee SMEs. The study was conducted using the SWOT analysis method (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). The factor that influences business development is in quadrant III (Turn Around) which is a position to change strategy. This position has a combination of weakness (W) and opportunity (O). It is expected to develop a business based on the quadrant of the position of SMEs to be located, so that SMEs immediately rise to overcome weaknesses while improving organizational performance by taking appropriate use of opportunities. The recommended strategies are Improving Business Management, Adding Distribution Channels in Potential Areas and Training and Developing Human Resources.

Keywords: SWOT, Competition, Business Development, Quadrant, Turn Around

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Alam, A. S., & Cawer, dan M. (2019). Strategi Pengembangan Usaha Tani Kopi Arabika ( Studi Kasus Di Desa Gunungsari , Kecamatan. Jurnal Agrivita, 1(1), 23–32.

Ananda, A. D., & Susilowati, D. (2019). Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Berbasis Industri Kreatif di Kota Malang. Jurnal Ilmu Ekonomi, 10(10), 120–142.

Anggraeni, A. R., & Soliha, E. . (2020). Kualitas Produk, Citra Merek dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Konsumen Kopi Lain Hati Lamper Kota Semarang). Al Tijarah, 6(3), 96–107.

Badan Pusat Statistik. (2017). Kabupaten Jombang Dalam Angka 2017. Majalah Geografi Indonesia.

Badan Pusat Statistik. (2018). Kabupaten Jombang Dalam Angka 2018. Majalah Geografi Indonesia.

Badan Pusat Statistik. (2019). Kabupaten Jombang Dalam Angka 2019. Majalah Geografi Indonesia.

Badan Pusat Statistik. (2021a). Kabupaten Jombang Dalam Angka 2021. Majalah Geografi Indonesia.

Cahya, A. D., Rahmadani, D. A., Wijiningrum, A., & Swasti, F. F. (2021). Analisis Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. YUME: Journal of Management, 4(2), 230–242.

Dilasari, E. M., Yosita, G., & Sanjaya, V. F. (2022). Pengaruh Cita Rasa Dan Promosi Melalui Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Kopi Janji Jiwa Bandar Lampung. REVENUE: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(1), 25–42.

Farida, & Fauziyah, E. (2020). Strategi Pengembangan UKM Jamu Tradisional Madura Ayu. Agriscience, 1(1), 88–102.

Hardilawati, W. laura. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 10(1), 89–98.

Hariance, R., Febriamansyah, R., & Tanjung, F. (2016). Strategi Pengembangan Agribisnis Kopi Robusta Di Kabupaten Solok. Jurnal AGRISEP, 15(1), 111–126.

Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39–45.

Hikmah, P. N., & Priatna, W. B. (2020). Strategi Pemasaran Kopi Spectrum Di Kota Bogor. Forum Agribisnis, 10(2), 79–85.

Hutagalung, Y. M., & Waluyo, H. D. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Kopi Benteng 2 Banyumanik). Jurnal Administrasi Bisnis, IX(Iii), 209–215.

Jamil, A. S. (2019). Daya Saing Perdagangan Kopi Indonesia di Pasar Global. Agriekonomika, 8(1), 26.

Juansah, E., Rahmah, D., & Ardiansah, I. (2020). Identifikasi Proses Bisnis dan Strategi Pengembangan Usaha di UKM Nugini Menggunakan Analisis SWOT. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 4(2), 250–257.

Karyoto. (2021). Proses Pengembangan Usaha. Yogyakarta: Karyoto.

Kasmir. (2013). Kewirausahaan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Lestari, E. R. (2019). Manajemen Inovasi: Upaya Meraih Keunggulan Kompetitif. Malang: UB

Marit, E. L. (2019). Kopi Papua: Strategi Pemberdayaan Orang Asli Papua Dalam Industri Kreatif Di Era Otsus Papua. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 22(1), 121–130.

Maulida, S., & Yunani, A. (2017). Peluang dan Tantangan Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dari Berbagai Aspek Ekonomi. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 181–197

Muhammad, S. A., Winarno, A., Hermawan, A., & Malang, U. N. (2021). Strategi Branding Dalam Meningkatkan Minat Beli Bagi Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah. Jurnal Graha Pengabdian, 3(4), 369–376.

Nugraha, L. A., & Kartika, N. (2021). Perumusan Strategi Pengembangan Bisnis Bebys Coffee Menggunakan Analisis Swot dengan Neutrosophic Analytic Hierarchy Process. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan Indonesia, 4(2), 123–138.

Pariamanda, S., Sukmono, A., & Haniah, H. (2016). Analisis Kesesuaian Lahan Untuk Perkebunan Kopi Di Kabupaten Semarang. Jurnal Geodesi Undip, 5(1), 116–124.

Pramasari, I. F., & Hariyati, Y. (2018). Value Added and Strategy Development Of Galangal-Coffee Agroindustry. International Journal of Education and Research, 6(5), 45–56.

Ramadhan, P. S., Susanti, N. I., & ... (2021). Strategi Peningkatan Penjualan Kopi Arabica Jenawi Desa Anggrasmanis, Kecamatan Jenawi, Kabupaten Karanganyar, Provinsi Jawa Tengah. Journal of Indonesian Science Economic Research, 3(1), 9–16.

Rohim, A., & Kurniawan, I. (2017). Manajemen Usaha Dan Produksi Pada Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Desa Carang Wulung Wonosalam. Comvice : Journal of Community Service, 1(1), 23–28.

Sedjati, R. S. (2012). Manajemen Strategis. CV. Budi Utama.

Siadari, U., Jamhari, J., & Masyhuri, M. (2020). Strategi Pengembangan Agribisnis Kopi Arabika di Kabupaten Simalungun. Jurnal Kawistara, 10(1), 32.

Sjaroni, B. E. D. dan N. (2019). Ekonomi Mikro. Yogyakarta: Deep Publisher.

Sudaryono, Rahwanto, E., & Komala, R. (2020). E-commerce Dorong Perekonomian Indonesia, Selama Pandemi Covid 19 Sebagai Entrepreneur Modern dan Pengaruhnya Terhadap Bisnis Offline. Jurnal Manajemen Dan Bisnis (Jumanis) Prodi Kewirausahaan, 2(3), 200–213.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta. Alfabeta.

Suryana, A. (2019). Pengembangan Kewirausahaan Untuk Pemberdayaan UKM Daerah. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Triharyono, B. (2020). Cara Sehat Minum Kopi. Jakarta: Kreatifa Prima. Utsalina, D. S., & Primandari, L. A. (2020). Analisis SWOT Dalam Penentuan Bobot Kriteria Pada Pemilihan Strategi Pemasaran Menggunakan Analytical Network Process. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 14(1), 41–50.

Udayana, I. G. B. (2017). Marketing Strategies Arabica Coffee with Information Technology in Kintamani District Bangli. International Research Journal of Engineering, IT and Scientific Research, 3(3), 93–102.

Wardhani, F. K., & Dini, A. (2020). Strategy Formulation Using SWOT Analysis , SPACE Matrix And QSPM: A Conceptual Framework. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 5(5), 1520–1527.

Zakaria, A., Aditiawati, P., & Rosmiati, M. (2017). Strategi Pengembangan Usaha Tani Kopi Arabika (Kasus Pada Petani Kopi Di Desa Suntenjaya Kecamatan Lembang Kabupaten Bandung Barat, Provinsi Jawa Barat) A Development Strategy of Arabica Coffee (A Case Study on Coffee farmers in Suntenjaya Village, Lembang. Jurnal Sosioteknologi, 16(3), 325–338.

Published
2022-11-08
How to Cite
Ariyani, A., Wulan, A., Sunyigono, A. and Subari, S. (2022) “ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT STRATEGY OF SME RUBATH COFFEE JOMBANG EAST JAVA”, Journal of Integrated Agribusiness, 4(2), pp. 21-36. doi: 10.33019/jia.v4i2.3164.
Abstract viewed = 650 times
PDF downloaded = 529 times

Most read articles by the same author(s)